Hem Kontakt Våra Ideér Lediga Tjänster Avtal E-post Lagar


PRODUKTER/TJÄNSTER


Rot och Rut Bladet
Företags Bladet
Hemsidor
Våra Portaler
Försäljningsuppdrag
Affischer
Logotyper
Övrigt
 
 




Hur du skapar ett e-postkonto!

Här finner du en enkel guide i hur du lägger till ett nytt konto i e-postprogrammet Outlook Express!

1. Börja med att starta Outlook Express.

2. I menyn finner du Verktyg och därunder väljer du konton...

3. Under fliken E-post klickar du på knappen 'Lägg till' och väljer E-post...

4. En guide startar nu och kommer att fråga efter olika uppgifter. Ha dina papper med användarnamn och lösenord tillgängliga.

5. Först frågar guiden efter 'Namn'. I detta fältet fyller du i det du vill skall visas då någon tar emot ett e-postmeddelande från dig. Fyll i och klicka på 'Nästa'.
T.ex Cleopatra AB/Helén Aldeborg .

6. Nu frågas det efter din E-postadress. Fyll i och klicka på 'Nästa'. T.ex. web@cleopatra.se.

7. Nästa fråga är om vilka mailservrar du skall använda dig av för inkommande (POP3, IMAP el HTTP) respektive utgående (SMTP)* server. Fyll i de uppgifter du fått från oss och klicka på 'Nästa'.
*Läs text i slutet av denna sida!

8. Nu ombeds du att fylla i Konto/Användarnamn och Lösenord.
Fyll i och klicka på 'Nästa'. Uppgifter skall du ha fått från oss. Konto/Användarnamn är detsamma som din e-postadress.

9. Klicka på 'Slutför' för att skapa kontot.

10. Nu kommer dina e-postmeddelanden att hamna i 'Inkorgen' när någon skickar dig ett mail.

Detta är ett sätt att skapa ett e-postkonto på.

Har du flera e-poster kan du repitera ovanstående för varje konto.

Alla konton kommer då att läggas i samma mapp och all e-post hamnar i 'Inkorgen' då du fått ett mail.

Är ni flera användare på samma dator och e-postprogram, kan man i stället för att skapa nya konton, välja att skapa så kallade 'Identiteter'.

En ny mapp skapas då för varje ny e-postadress man lägger till och mailen för e-posterna hamnar i respektives 'Identitet'. Ett sätt om man vill att andra inte skall se ens post. Man kan även skapa dessa 'Identiteter' om man har ett stort företag, med många e-poster och man lätt vill särskilja på till vilken e-postadress ett mail skickats.
Ett sätt att skapa ordning och reda bland sin elektroniska post.

Skapa en så kallad 'Identitet'!

1. Starta Outloock Express.

2. I menyn finner du Arkiv och därunder väljer du 'Identiteter'/'Lägg till ny identitet'.

3. Du ombeds nu att skriva in ett 'Identitetsnamn'. Detta blir namnet på den 'Identitet' du är på väg att skapa. Fyll i och klicka på 'Ok'!

4. En fråga ställs om du vill byta till 'Namnet' nu? Ja, det vill du. Tryck 'Ok'.

5. En guide startar nu och följer dig i skapandet av din nya 'Identitet'. Det är samma frågor som i punkterna 5-9 ovan.

När du slutfört skapandet av den nya 'Identiteten', hamnar du automatiskt i mappen för denna e-post.

Växla mellan olika 'Identiteter'!

1. I menyn finner du Arkiv och därunder väljer du 'Växla Identitet'.

2. I rutan som visas markerar du namnet för den 'Identitet' som du vill aktivera och väljer ok.

Uppe i höger hörn står 'Namnet' på den 'Identitet' som är aktiverad.
Outlook Express startar första gången i ett standardläge, 'Huvudidentitet'. När du valt en annan 'Identitet' och stängt ner Outlook Express, men inte datorn, kommer programmet att starta med den senast valda 'Identiteten'.

Problem att sända e-post?

1. Kolla att du stavat rätt vid dina inställningar genom att gå till Verktyg/Konton markera kontot och välj Egenskaper.

2. Gå till Verktyg/Konton markera kontot och välj Egenskaper.
Under fliken 'Servrar' bockar du för rutan 'Servern kräver autensiering'. Klicka 'Ok' och stäng fönstret.

3. Kontakta din Internetleverantör för att få deras inställningar för deras mailserver för utgående e-post. Gå till Verktyg/Konton markera kontot och välj Egenskaper.
Under fliken 'Servrar' fyller du nu i din leverantörs uppgifter.


Vi vill även passa på att slå ett slag för tjänsten 'Webbpost' som ingår i ditt konto.
Detta är ett mailprogram som du kommer åt via en Internetuppkoppling och oberoende av dator.
Ett alternativ när du är på resande fot och inte har tillgång till din egen dator. Passa på att besöka ett Internetcafé eller bibliotek och uträtta dina mailärenden. Enkelt och bekvämt.
Det enda som krävs är att du kommer ihåg användarnamn och lösenord.

Kika redan nu på | www.webmail.websupport.se


*Till sist vill vi bara nämna att allt fler Internetleverantörer stänger ned sin s k port 25, och kräver att man skickar sin e-post via deras utgående mailserver, en s k SMTP-server. Detta på grund av att försöka mindska skickandet av skräppost (SPAM) och virus.

Detta kan påverka den som har en extern e-postleverantör på så sätt att man får svårigheter att sända iväg sina mail.
Men ha förtröstan.
Problemet är mycket enkelt löst genom att man kontaktar sin Internetleverantör och ber om de exakta inställningarna för deras server.



 



AKTUELLT


 

 




CLEOPATRA AB © 2020............